Tuesday, April 27, 2010

Allah tidak perlukan kamu.



Dan kamu itu kerdil lagi tidak punya apa-apa. Menunduklah. ~ picture by MichaelCh of Deviant Art
Dan kamu itu kerdil lagi tidak punya apa-apa. Menunduklah. ~ picture by 'MichaelCh of Deviant Art
Sebahagian dari kita mungkin berfikir bahawa, seandainya dia tidak bersama-sama dengan kafilah yang menyebarkan kebaikan dan mencegah kejahatan, nescaya Islam itu akan rugi dan seakan-akan kekuasaan Allah itu berkurangan.
Mereka kadangkala melepaskan kegeraman atas kemalangan yang menimpa mereka dengan berhenti berdoa kepada Allah dan tidak lagi sujud kepada-Nya. Mereka mencaci maki Allah dan berpaling dari agama-Nya.
Mungkin pada mereka, Allah akan rugi dan melemah dengan tindakan mereka.
Tetapi manusia tersilap.
Allah hakikatnya langsung tidak memerlukan mereka.

Allah Maha Kaya
Hakikatnya, orang-orang yang merasakan bahawa mereka mampu memberikan Allah masalah, kekurangan, kesukaran, adalah orang-orang yang cetek akalnya.
Sesungguhnya, Allah SWT tidak pernah memerlukan manusia untuk menyembah-Nya, untuk tunduk kepada-Nya, untuk taat kepada-Nya. Allah tidak menjadi lebih besar dengan ketundukan manusia kepada-Nya, juga tidak menjadi lebih kecil dengan keingkaran manusia kepada-Nya.
Manusia itulah yang hakikatnya menjadi mulia bila sujud kepada Allah, dan menjadi hina apabila meninggalkan-Nya. Hal ini kerana, Allah adalah Pencipta, Yang Maha Besar, Yang Berdiri dengan Sendiri, Yang Maha Perkasa dan tiada tandingan untuk-Nya. Kita memerlukan Allah untuk memandu kehidupan kita di dunia dan memberikan kita kejayaan di akhirat.
Tetapi Allah, Dia tidak memerlukan kita. Bahkan di dalam Al-Quran, Allah sering kali mengulang perkara ini. Antaranya pada ayat 8 Surah Ibrahim.
“Kalau kamu dan sesiapa sahaja di atas muka bumi ini seluruhnya ingkar, maka hal yang demikian itu tidaklah merugikan Allah, sesungguhnya Allah itu Maha Kaya lagi Maha Terpuji.” Surah Ibrahim ayat 8.
Dan kalian boleh lihat banyak ayat sebegini di dalam Al-Quran. Antarannya di:
“Dan sesiapa yang kufur, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia” Surah An-Naml ayat 40.
Allah Maha Kaya. Pengingkaran kita, langsung tidak memberikan-Nya kesan apa-apa.
Kitalah yang rugi. Rugi serugi-ruginya
Allah SWT menjadikan dunia ini sebagai ujian. Diciptakan kita di atas dunia ini untuk diuji, untuk mengharungi ujian dan memilih antara kejayaan abadi atau kesenangan fantasi.
Justeru, apabila kita meninggalkan Allah SWT, ataupun hatta mengisytiharkan perang kepada Allah SWT, itu semua tidak memberikan kesan langsung kepada Allah SWT. Bahkan, yang meruginya adalah kita.
Allah SWT adalah Pemberi Ketenangan, Pencipta Kebahagiaan, Punca kepada segala kesenangan. Meninggalkan Allah SWT, maka semua itu akan tertanggal daripada kehidupan kita. Jiwa tidak tenang, hati sentiasa gelisah dan kehidupan tidak terurus. Ya, mungkin sahaja kita lihat rumahnya besar, wajahnya sering sahaja bersama senyuman, tetapi siapa tahu apa yang bergejolak di dalam hati? Mulut boleh sahaja manis bicara berkata: “Aku bahagia” sedangkan di dalam jiwa siapa yang mengetahui?
Dan kerugian tidak terhenti setakat di atas dunia. Bahkan berlanjutan hingga ke akhirat. Dan di akhirat itulah nanti, orang yang meninggalkan Allah SWT itu menyedari kerugian mereka yang nyata.
Ke neraka abadi selama-lamanya. Allah SWT sendiri mengiktiraf mereka sebagai yang rugi. Itulah dia rugi yang sebenar-benarnya.
“Katakanlah sesungguhnya orang-orang yang rugi itu adalah orang yang merugikan diri mereka sendiri dan keluarga mereka di hari kiamat kelak. Dan ingatlah yang demikian itulah kerugian yang nyata” Surah Az-Zumar ayat 15.
Sesungguhnya, kita yang memerlukan Allah
Manusia adalah lemah. Tidak berkemampuan dan tidak stabil. Sifatnya terkawal oleh sifat kalbu yang berbolak balik. Maka ada waktu dirinya kuat dan wujud pula masa dirinya lemah tidak larat. Hidup manusia juga turun dan naik. Bukan selamanya senang dan bukan setiap masanya susah. Tambah pula cabaran-cabaran kehidupan yang pelbagai seperti pelajaran, pekerjaan, kekeluargaan dan sebagainya, semuanya cukup menjadi ‘rencah’ kepada kemasyghulan manusia dalam kehidupan.
Maka hendak tidak hendak, manusia memerlukan Allah SWT.
Allah yang Maha Kuat, Allah yang Maha Hebat, Allah Yang Maha Perkasa, Allah Yang Maha Mengetahui, Allah Yang Maha Memerhati, Allah yang Maha Mendengar, untuk memerhatikan mereka. Dan sesungguhnya, Allahlah pembantu terutuh manusia yang mendkeat kepada-Nya.
“Wahai orang-orang yang beriman, sekiranya kamu membantu(agama) Allah, maka Allah akan membantu kamu, dan mengukuhkan kaki-kaki kamu” Surah Muhammad ayat 7.
Dan kita jugalah yang memerlukan Allah. Allah, Dia langsung tidak memerlukan kita.
“Tidaklah Kami yang meminta rezeki daripadamu, bahkan Kamilah yang memberikan rezeki kepada kamu…” Surah Toha ayat 132.
Penutup: Menunduklah wahai Faqir
Faqir itu, dari segi bahasanya, lebih bawah dari taraf miskin. Hal ini kerana, miskin masih mempunyai harta, cuma sedikit, cukup-cukup makan. Tetapi Faqir membawa maksud, langsung tidak mempunyai apa-apa sehingga terpaksa meminta.
Itulah dia kita di hadapan Allah SWT.
“Wahai manusia, kamulah yang faqir(sentiasa berhajat) kepada Allah, sedang Allah itu Dialah yang Maha Kaya lagi Maha Terpuji” Surah Faatir ayat 15.
Maka menunduklah. Hanya yang menunduk, takut kepada-Nya, merapat kepada-Nya, yang mendapat kebaikan.
“…Dan akibat yang baik hanyalah untuk yang bertaqwa” Surah Toha ayat 132.
Menunduklah wahai Faqir. Kamu yang memerlukan Allah.
Sedang Allah langsung tidak memerlukan kamu.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails