Wednesday, May 27, 2009

Beza orang beragama & belajar agama....



Get ISLAMIC-Graphics


http://disertasi.blogspot.com/2007/05/beza-orang-beragama-dan-orang-yang.html

Apa agaknya beza 2 istilah ini? Biasa saya sebutkan dalam pengisian yang saya sampaikan kepada audien. Orang yang beragama boleh jadi dia hanya mempunyai sedikit asas agama dan tidak belajar khusus dalam disiplin agama tetapi menghayati sedikit sebanyak ilmu tentang agama yang ada pada dirinya! Sedangkan orang yang hanya belajar ilmu agama semata-mata tetapi tidak beramal apalagi mempergunakan agama untuk kepentingan peribadinya ternyata jauh menyeleweng.

Namun begitu, orang beragama yang paling mulia ialah dia belajar ilmu agama hayati kemudian menyebarkannya sebagaimana para sahabat r.a. yang digelar sebagai Jil Qur'aniyyun Faridun oleh al-Syahid Syed Qutb iaitu Generasi Qur'an yang unik. Oleh itu, mari sama-sama kita koreksi diri kita di golongan yang mana agaknya?

notes : muhasabah diri buat diriku yg bersekolah agama .Adakah selama ini ak sekadar belajar agama se mata2??.....sudahkah ilmu itu ak praktikkan.....??sedangkan orang yg berilmu tp tidak beramal lebih teruk murka Allah dari orang yang tidak tahu....astarfirullahalazim.....mg petunjuk Allah mengiringi kehidupan.....
l

Get orkut-Graphics

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails