Sunday, June 28, 2009

~syabab musafir kasih

alhamdulillah dapat jugak ak menghabiskan novel yang dikarang oleh penulis favourite ak Fatimah Syarha Mohd Nordin ....bg ak novel karangannya memang berisi & sarat dengan dakwah..... sedikit sinopsis novel ini ...ia mengisahkan seorang anak yatim yang bernama syabab yang telah kehilangan ayah.l Ini meyebabkan ibunya terpaksa bekerja keras untuk menampung hidup.Hal ini meyebabkan anak-anak terbiar .Abang & kakaknya tidak mempedulikan nya .Orang kampung hanya tahu membenci & mencacinya.Hanya seorang jiran iaitu kak Zah yang sudi membantu & menasihatinya nya dalam menjalani kehidupan.Keikhlasan & kasih sayang kak Zah melembutkan hati syabab.

walaupun begitu sejauh manalah perhatian Nur Mumtazah terhadap syabab.Dia terpaksa berpisah untuk melanjutkan pengajian ke luar negara .Negara pilihannya adalah Jordan .Hal ini memakan masa 6 tahun .Walaupun berat hati untuk meninggalkan syabab yang masih perlukan bimbingan tapi demi ilmu terpaksa digagahinya juga. Syabab menderita merindui Mumtazah.Nasihat-nasihat kak zah sentiasa diingat.Dek kerana lama tanpa bimbingan perangai syabab makin menjadi-jadi . Ditambah pulak apabila dia masuk kumpulan Majid yang amat terkenal dikampungnya sebagai budak nakal di kampung Lintah Pacat.

Banyak perubahan yang berlaku dalam diri syabab ......
Syabab bangkit dari kesusahan hidup dan berusaha untuk memperbaiki taraf kehidupannya sehingga beliau berjaya mengetuai pemuda-pemuda di kampungnya berubah menjadi orang yang berguna kepada masyarakat malah membawa perubahan yang besar pada kampungnya. Mereka yang membencinya juga kini mengasihinya. ......nak tahu lebih mendalam bolehlah baca novel ini....insyaAllah duit yang dilaburkan bermakna...hanya RM22.90 ...ak pun pinjam dari kawan(t.kasih buat Miah.....buku2 yg lain tu insyaallah cuba habiskan dalam masa terdekat) ...tp insyaAllah ak akan beli novel ni lepas ni cz ia sarat dengan ilmu bagi ak ....

3 watak yang ak kagum dalam novel ini iaitu watak Mumtazah ,suaminya ust Mursyid & syabab sendiri.Kesanggupan mumtazah membimbing syabab walaupun dia tidak disukai oleh orang kampung dek kerana kenakalannya....tapi bagi ak, dia bukan nakal tapi dia tiada orang yang menunjukkan betul@ salah padanya....ibunya sendiri tidak sempat mengajarnya & juga
bagaimana Nur Mumtazah yang sudah berkahwin dan beranak dua, berganding bahu menjadi sayap kiri suami tercinta dalam menyebarkan dakwah terhadap remaja-remaja di Kampung Lintah Pacat. Ia membuatkan saya terfikir,. betapa bagusnya jika ada insan-insan seperti Nur Mumtazah dan Ustaz Mursyid di seluruh kampung-kampung di Malaysia ini..Ustaz Mursyid seorang yang berhikmah dalam meyelesaikan masalah terutama dalam perbezaan pandangan antara kaum muda(salaf) & tua(khalaf) .

Syabab,
Lahirmu bagaikan tak berharga,
Kau anak desa, yatim tak berbapa,
Kesusahan hidup mendesakmu berdikari,
Ketulusan jiran mengajarmu kehidupan,
Cabaran berterusan berbuah kematangan,

Wahai Syabab...
Ketekunanmu mengoborkan citi-cita,
Semangatmu bak api marak menyala,
Kau pemuda harapan,
Sinar menantimu di hadapan,
Bebaskanlah pemuda,
Dari belenggu kejahilan,
Kau mampu berlari kencang,
Mencipta gelombang,
Ayuh, SYABAB!
^^

Saya ingin mengajak teman-teman agar merenung, apakah peranan kita dalam keluarga dan masyarakat?

Persoalan itu untuk diri saya juga. Sekurang-kurangnya, tunjukkan diri sebagai seorang Muslim yang sejati. insyaAllah
.......

celoteh ak(^^,)

ak ingin megupas sedikit pasal peranan kita dalam keluarga kerana ia lebih dekat dengan kita .lagipun daripada keluarga jugalah terbentuknya masyarakat . sebelum tu ak nak tanya dulu , Sayangkah kita pada keluarga kita? Sanggupkah kita membiarkan mereka terus terlagha....tanpa tahu tujuan mereka diciptakan... tanpa ada matlamat hidup....& akhirnya menjadi bahan bakar api neraka.....nauzubillah.....Bagi ak setiap orang berperanan tidak kira dia anak sulung ,anak tengah @ lain2.....ak akui kadang kala agak sukar....apa yang penting perlulah bijaksana dalam menarik mereka.....jika mereka orang dewasa ada caranya ,begitu juga jika mereka remaja@ kanak2.Camnerpun insyaAllah dengan keikhlasan, kasih sayang & doa yang tidak putus kerana Allah, mereka akan dapat menerimanya walaupun megambil masa..Hal ini dapat dilihat dalam watak Mumtazah yang merupakan anak sulung dalam keluarga.....dalam sibuk dia belajar dia tidak lupa kepada adik2nya yang memerlukan bimbingannya dirumah.Dia menghabiskan masa cuti semester untuk mendidik adik2nya yang sedang membesar ,disamping selalu menelefon bertanya khabar perkembangan adik-adiknya tak kira dari sudut akhlak & juga pelajaran.Begitu juga dengan watak syabab yang tidak berputus asa dalam membawa adik beradiknya ke jalan keredaan Allah .Wahai kawan-kawan ....jaganlah kita hanya sibuk ke hulu ke hilir berdakwah ke masyarakat disekeliling sehingga terabai orang-orang tersayang disisi kita.
`````````````````````````````````````````````````````````````````````````
alhamdulillah start hari khamis lepas ak dapat pulang bercuti .....itulah sebabnya blog ak agak menyepi ....ikut hati nak jer tambah agi cuti ...hehe....lagipun semua ader adik2 ak ader kat umah ....dalam cuti ni ak cuma menghabiskan dengan membaca buku2 yg dah lama dibeli tapi hanya menjadi perhiasan di rak buku......bukan tak nak baca tapi tak sempat...dalam pada itu ak menziarahi kawan-kawan yang lama tak bertanya khabar dek kerana kesibukan masing-masing....ader antara mereka yang akan meyambung ke peringkat ijazah ....& tidak kurang juga yang tidak dapat sambung ijazah walaupun pointer mereka memang tinggi 3.5 ke atas (diploma).....ak pun tak tahu kenapa jadi camtu.....moga Allah permudahkan urusan mereka .....ak hanya mampu berdoa dari jauh .....moga mereka tabah,ini semua ujian .......

Semalam pun ak berkesempatan menziarahi sekolah lama ku SMKAL....kerana menemankan kawan ak Asmaa' meyelesaikan urusannya memandangkan dia akan meyambung pelajarannya ke Riau, indonesia.Dapat juga berjumpa beberapa orang cikgu.....agak lama jugak kitorang berborak .....cikgu masih mengenali kami kerana bilangan kami tidak ramai tika tu ,rasanya kami spm kali ke3 tika tu...malahan masa kami jugaklah nasyid sekolah kami dikenali masa tu dipimpin oleh kawanku Adam, tak silap dia bakal jadi cikgu....insYaAllah.....rezeki dia ....jadi cikgu cita2 ak sejak kecil tapi xder rezeki agi ...dapat engineering lah pulop....tak per ar jadi cikgu untuk anak2 ak pun jadilah.....kui3

camnerpun moga kita dapat gunakan kesempatan rejab ini sebaik-baiknya untuk mendekatkan kita pada-Nya.....kerana belum tentu kita akan berpeluang bertemu dengannya pada masa depan......wallahuallam

Ya Allah berkatilah kami pada bulan rejab & syaaban serta sampaikan kami ke bulan Ramadhan
~Banyak perubahan yang berlaku pada sekolah ku walau baru tiga tahun ku tinggalkan~


3 comments:

munirah kamaruzaman said...

salam...
bgus2...
br dpt smpai ke sini..
nice blog...
munirah kamaruzaman

Anonymous said...

wslm
t.kasih .....
smga ukwah berpanjangan.....
salam sayang fillah...
~syidah~

Faiz Ikhwan said...

Alhamduillah. Tersentuh sanubari ana membaca warkah dan perkongsian ilmiah daripada enti. Sungguh lahirmu Syabab, membawa seribu sinar pengertian yang menyerap di sanubari. Syukran Jazilan sang pencinta ilmu. SALAM UKHWAH FILLAH

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails