Saturday, August 15, 2009

~selamat Meyambut Ramahan Mubarak~

Firman Allah sw.t:

"wahai orang yang beriman , diwajibkan ke ats kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan oleh orang terdahulu daripada kamu,moga-moga kamu bertakwa"
(al-Baqarah 2:183)


Bagai tak terasa bulan ramadhan bakal menjelang semula.Tambahan pula, kita dihambat urusan -urusan yang tidak berkesudahan sehinggakan kita kadang-kadang terlepas pandang hari-hari penting dalam islam.

Ramadhan berkunjung lagi memberikan peluang kepada kita untuk meningkatkan iman dan juga menambahkan pahala ibadah.Peluang yang hanya diberikan setahun sekali ini sepatutnya direbut dengan meningkatkan amalan,memperbetulkan niat,memperhebatkan lagi tekad dan meningkatkan lagi hidup kita sebagai Muslim.


Ingatlah !
selain itu diampunkan dosa-dosa yang lepas bagi sesiap yang berpuasa dengan penuh iman dan azam.


Firman Allah(s.a.w):

"Barangsiapa yang berpuasa dengan penuh iman dan berazam bersungguh-sungguh Allah mengampun dosa-dosanya yang telah lalu dan barangsiapa yang bersolat pada malam bulan Ramadhan dengan penuh iman dan berazam bersungguh-sungguh ,Allah akan mengampunkan dosa-dosanya yang telah lalu



Di mana dalam bulan ini islam melatih diri umatnya mengawal diri daripada berlebih-lebihan ,seperti mengawal diri daripada keinginan mengawal syahwat di siang hari.

Bulan Ramadhan juga adalah bulan yang diutamakan .


Firman allah s.w.t:
"Bulan Ramadhan yg padanya diturnkan al-quran yang menjadi petunjuk kepada sekalian umat manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dan salah"
(Baqarah:2:185)

Dalam bulan Ramadhan terdapat satu malam yang lebih baik dari seribu malam.

Firman allah s.w.t:
"sesungguhnya kami turunkan (Al-Quran ) ini pada malam lailatul-Qadar .dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa kebesaran Malam Lailatul -Qadar lebih baik dari seribu bulan ."
(al-Qadar 97:1-3)


Dari kecil lagi kita dididik berpuasa,bulan menahan diri dari makan dan waktu berbuka adalah saat yang sangat ditunggu-tunggu.Walaupun hidangannya serba sederhana.
Tetapi, kita perlu sedar bahawa ,kewajipan berpuasa bukan setakat kita menhan diri dari lapar dan dahaga tetapi juga menjaga diri dari perbuatan mengumpat(Ghibah),mengadu domba ,berbohong & lain-lain sifat mazmumah.

Disamping itu,Ramadhan juga sepatutnya peluang untuk kita sama-sama memakmurkan masjid Allah dengan memperbanyakkan ibadat-ibadat sunat.Tapi ,jangan pula ibadat yang kita lakukan hanya sekadar pada bulan puasa sepatutnya .Ia perlu dilakukan secara istiqamah pada bulan-bulan lain juga.Rasulullah sendiri ada mengatakan amal ibadat yang paling baik adalah sedikit tapi berterusan dilakukan lebih baik dari amalan yang dilakukan dengan banyak tapi tidak berterusan.

Dalam sejarah islam sendiri,bulan Ramadhan juga adalah bulan jihad,juga bulan kemenangan bagi umat islam.Banyak juga perang yang berlaku pada bulan ramadhan.Contohnya umat islam menghadapi Badr Al-Kubra dalam bulan Ramadhan.

Tradisi ini juga berterusan pada zaman selepas kewafatan Nabi s.a.w.Contohnya Salahuddin berjaya mengalahkan tentera salib juga dalam bulan Ramadhan.Tariq Bin ziyad dan tentera islam mendarat di Gibraltar ,dalam usaha membebaskan Andalusia juga dalam bulan Ramadhan.

Ramadhan adalah bulan perjuangan.Iaitu menempuh musuh dari luar atau dalam .kenikmatan Ramadhan hanya dapat dirasai oleh orang yang ikhlas berjuang .salam Ramadhan Al-Mubarak dari saya.~salju~

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails