Saturday, August 15, 2009

semoga bertemu lagi



Alhamdulillah ...akhirnya blog yang ak tinggalkan hampir seminggu tanpa apa-apa post terbaru dapat jugak ak jenguk .Hal ini berlaku memandangkan ak agak kesuntukan masa & masalah wayerless & juga kabel dah berminggu-minggu takder connection di bilik aku.

Ditambah juga , dengan komitmen baru yang asalnya mahu dielak berkali-kali tetapi disebabkan rasa tanggungjawab dikuatkan juga semangat untuk megambilnya, Tambahan pula, setelah diminta oleh orang yang ak respect.Moga-moga Allah mempermudahkan urusan .Disamping itu ,ak turut bersyukur dikurniakan kawan yang turut sama memperuntukkan masa mereka memegang tanggungjawab baru ini.Moga-moga usaha kita yang tidak seberapa ini ada nilainya disisi Allah.Ya Allah ikhlaskan niat kami semua kerana-Mu.

Sekarang juga di kampus ak , sibuk dengan test 1 .kesian juga bagi pelajar-pelajar yang kena kuarantin H1N1 .Banyak sylibbus yang perlu mereka cover balik. Moga Allah permudahkan urusan mereka.

Ucapan selamat datang ku kepada pelawat blog ini.Harapannya ,agar pengisian yang diletakkan dalam blog ini dapat memberikan input yang sama-sama kita fikirkan dan megambil tindakan sekiranya ia memberi kebaikan bagi kita .Kebanyakan post yang saya letakkan adalah sebagai ingatan pada diri saya sendiri dan juga yang berlaku di sekeliling saya .

Misalnya nikah khitbah.saya tertarik meletakkan artikel itu kerana rungsing melihat couple yang berdua-duaan yang hanya ditemani oleh orang yang ketiga iaitu syaitan yang juga merupakan musuh yang tidak sedar ,yang mana akhir-akhir ini masalah ini semakin menjadi-jadi.

.Ada yang mampu ditegur dan ada juga yang diluar kemampuan .Apa yang mampu dilakukan hanya mampu menegur dengan hati & mendoakan dari jauh......astarfirullalazim...lemahnya imanku...

Dalam hal memberi nasihat ini,ia adalah tanggungjawab semua ,teringat ak satu kata-kata:kitahidup ibarat satu kapal,apabila seorang daripada kita menebuk lubang pada kapal tersebut....akhirnya semua yang berada di atas kapal tersebut pasti turut sama tenggelam.

Begitu juga dalam hal tegur menegur ini, jika kita sendiri tidak megambil inisiatif tegur kawan -kawan yang terlibat @ bermuhasabah diri kita balik sekiranya turut sama terlibat dalam hal ini.....ingatlah sekiranya Allah hendak menimpakan bala pada sesutu tempat itu, bukan orang yang terlibat saja yang akan terlibat tapi juga orang yang tidak terlibat turut sama merasa.

Walaubagaimanapun,dalam bab tegur menegur ini,buat lah dengan kasih-sayang ,bukan kerana nak tunjuk ilmu kita banyak tapi kerana rasa tanggungjawab atas dasar saudara sesama islam.....

Pada masa ini juga, kita di dalam kerunsingan berhubung penularan virus H1N1(selsema babi).Moga-moga kita sama-sama megambil langkah berjaga-jaga & menguatkan antibodi masing-masing dengan menjaga kesihatan dengan baik....banyakkan minum jus buah-buahan yang segar & ada juga mengatakan bawang putih boleh menguatkan antibodi...wallahuallam....bagi yang menghidapi penyakit kronik ,diharapkan lebih peka tentang langkah-langkah pencegahan virus ini.

Boleh dikatakan ini semua terjadi adalah amaran Allah yang sama-sama perlu fikirkan .......ia juga sebagai jawapan setiap perintah yang Allah tetapkan didalam al-quran tentang pengharaman babi .Semakin banyak kejadian pelik berlaku semakin banyak kebenaran dari al-quran tersingkap.....wallahuallam

Panjanglah pulop, di akhir kalam ku ucapkan "selamat meyambut ramadhan al-Mubarak buat semua buat semua.Moga-moga selepas berakhir Ramadhan kali ini dapat melahirkan kita sebagai individu baru yang hatinya dekat dengan-Nya. Gunakan kesempatan ini sebaiknya kerana belum tentu kita akan bertemu lagi dengan Ramadhan yang kemudian ,ditambah lagi dengan keadaan sekarang yang tidak menentu...maafkan ak atas silap salah....huhu

Ya Allah permudahkan Ramadhan kali ini agar kami dapat mengunakan sepenuhnya peluang yang engkau berikan.....

note:
-Di post yang bawah ada sedikit artikel tentang bulan Ramadhan ....
-mungkin ak bersara sekejap kot selepas ni....kui3


SINGGAH DI MADRASAH RAMADHAN

singgah di Madrasah Ramadhan,
sering aku malu melihat pakaian aku sendiri,
yang masih selekeh,
membaluti jasad hitam berdaki,
singgah di Madrasah Ramadhan,
selalu aku segan,
membelek buku disiplinku,
yang makin bertambah,
catatan dakwat merahnya,
disana sini kutemui ulasan buruk,
oleh Atid yang mengawasi .
singgah di madrasah Ramadhan,
kerap ku menyesali laku lalu,
mentajdid niat,
mengulang amal,
yang sering ku lupakan,
sepanjang perjalanan sebelas purnama

~Zaid Akhtar~
Ramadhan Karim

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails